Rügen – Duitsland 2017 – Deel I

Rügen staat bekend bij vissers als DE plek waar je wadend op snoek kan vissen.
Dit leek ons al een lange tijd leuk om een keer te ondernemen.
Toen Marc Zitvast van Smartlures.nl met het idee kwam om met een groep fanatieke vliegvissers die kant op te gaan was de keuze snel gemaakt: wij gaan mee!

De planning was gemaakt en van 3 tot en met 6 november gaan wij met een groep van 22 andere fanatieke vliegvissers naar het oosten!

Vliegvissen op snoek in brakwater was niet nieuw voor ons. De trip naar Karlskrona had ons al wat nodige ervaring gegeven. Marc vertelde dat kleine flashstreamers tot 15 centimeter meestal het meest productief zijn. Dit deed bij ons een lampje branden. Dit was in Zweden net zo.  Kerstboompies, zoals wij ze noemen! Lelijke frutsels die op flash kerstbomen lijken maar vangen als een tierelier. Waarom? Geen idee..

Dag 1. Bliksemstart
De nacht van donderdag op vrijdag vertrekken wij. De wekker om 2 uur s’ nachts, Tim oppikken en om 3 uur waren wij onderweg. Een rit van ongeveer 850 km hebben wij voor de boeg.
Wij vertrokken zo vroeg om zo snel mogelijk te kunnen vissen. Rond half 11 komen wij aan als eerste aan bij de afgesproken plek. Snel omkleden, waadpak aan, hengel optuigen en het water in. Ondertussen arriveert de rest van de groep. Wij besluiten om in de luwte te gaan vissen. Een ander deel van de groep besluit om juist op de windkant te gaan vissen.

rügen_tim2

Het duurt even voor dat de eerste aanbeten komen. De visser links van ons vangt als eerste een snoek een meter of 200 wadend uit de kant. Niet veel later horen wij geschreeuw vlakbij het riet vandaan komen en even later weer en daarna nog een keer. Ze zitten dus ondiep en vrijwel strak tegen of zelfs in het riet.

Ik besluit naar de kant te gaan om mijn lijn te verwisselen, een intermediate gaat net iets te diep. Ik kies voor een drijflijn.  De eerste worp richting het riet is meteen raak, een mooie snoek van een centimeter of 75. Tim is ondertussen de hoek om gelopen en weet in no-time 3 snoeken vanuit het riet weg te peuteren.

IMG-20171103-WA0032

Waar de rest besluit om terug te lopen naar de auto’s, besluiten wij juist om nog verder door te waden. Voor ons is dit een gouden beslissing! Worp na worp worden onze streamers aangevallen door gulzige snoeken. Zo hebben wij een aantal double hook-ups en zelfs keren dat twee of drie verschillende snoeken je streamer aanvallen.

De eerste dag is een succes voor ons met een eindtotaal van 20 vissen. Wij horen van de rest dat het erg taai was, dus wij hebben het erg goed gedaan. Dit hadden wij niet verwacht. De snoeken liggen klaarblijkelijk heel plaatselijk en als je er 1 vangt, vang je er meer: wij hebben simpelweg de juiste spot gevonden!

IMG-20171103-WA0029

Rugensnoek

IMG-20171103-WA0031

Rond half 5 wordt het in Rügen al donker. Het was tijd om terug te waden en de huisjes op te zoeken. Het was nog een aardige afstand richting de auto.

Eenmaal aangekomen besluiten wij om eerst de hengels af te spoelen, waadpakken ophangen en een biertje te nemen. De verhalen volgen vanzelf. Marc en Erik zijn bezig in de keuken voor eenieder een lekkere kom soep en een broodje hamburger te maken. Kelvin zorgt voor een gezellig vuurtje – hele pallets gingen in vlammen op. Kortom; het is beregezellig en wij kijken na onze bliksemstart al uit naar morgen!

20171103_193705

Dag 2. Taaie bedoeling
De tweede dag vroeg uit de veren en ons klaar maken om achter de snoeken aan te gaan. Marc is bezig met het ontbijt. Wij verwachten dat de rest van de groep naar de stek gaat waar wij gisteren zo’n succes hadden. Wij besluiten daarom om een aantal nieuwe stekken te proberen samen met Michel, Swenn en Jurjen. Wij gaan meer richting het zuiden van het eiland.

Dit blijkt achteraf een slechte beslissing. Gegokt en verloren! Ondanks de vele aanwezige aasvis krijgen wij weinig actie. Het water is troebel en wij besluiten om na een behoorlijk te hebben afgevist, naar de volgende stek te gaan.

Breege

Deze stek is ons aangeraden door de lokale viswinkel. Volgens de medewerker stikt het van de aasvis, en moet er snoek aanwezig zijn.

Aankomend bij de stek zien wij dat de medewerker niet alleen ons advies heeft gegeven: het stikt van de vissers. Op de parkeerplaats komen wij twee Duitse vliegvissers tegen met zulke haast dat zij nog net niet struikelen over hun waadschoenen.  Lachen. Wij doen het lekker rustig aan. Eenmaal bij de waterkant blijkt dat er nog meer mensen aan het vissen zijn.  Hier en daar stonden er mensen te waden en dreven er een aantal bellyboats rond. Een populaire stek blijkbaar.

De omstandigheden zijn goed, de wind staat goed, het water is helder, het is alleen beetje te zonnig. Met vijf man vissen wij in waaier vorm een groot deel van de baai uit. Tim krijgt een aanbeet, maar voor de rest gebeurt er he-le-maal niets. Ach, lekker terug naar de auto en een nieuw strijdplan bespreken tijdens een kop koffie en een banaan.

Wij besluiten nu een hele andere kant op te gaan richting het westen, de kant waar de wind vol op staat. Het is een stukje rijden en eenmaal aangekomen staat Swenn als eerste in het water. Note: Swenn heeft tot dan toe nog maar 1 snoek op de vliegenlat gevangen. Swenn wilt zijn lijn op lengte brengen en brengt zijn lijn op een meter of 3. Meteen klapt er een snoekje op. Dit belooft wat voor deze stek zeggen wij hardop!

snoek_swenn

Het blijkt echter anders te lopen dan gedacht. Wij besluiten om weer in een waaiervorm de stek uit te vissen. Jordy en Swenn besluiten om dieper en verder te waden. Hierdoor weet Jordy nog 2 mooie snoeken te strikken. Hier blijft het ook bij.

20171104_151639

Het was een taaie dag met weinig tot geen vis. Terug bij het huisje krijgen wij te horen dat niet alleen wij een moeilijke dag hadden. Voor iedereen van onze groep is het lastig geweest.

Ondanks de tegenvallende resultaten van vandaag is het weer super gezellig bij de huisjes. We hebben goed gegeten, gelachen en aardig wat gedronken, zowel alcoholisch als non-alcoholisch. Plannen voor de volgende dag werden gemaakt en wij besluiten om met vijf man de stek af te vissen waar wij de eerste dag zo veel succes hebben gehad.

Stay tuned voor deel 2 van onze Rugentrip!